Otyłość to problem zdrowotny, który niestety często wiąże się z uprzedzeniami i stygmatyzacja. To zjawisko negatywnie wpływa na samoocenę osób zmagających się z chorobą otyłością, wpływa na częstość występowania depresji, izolacji społecznej, a nawet pogłębia problem nadmiernej masy ciała. W związku z tym, z okazji Światowego Dnia Walki z Otyłością, chcielibyśmy podzielić się wynikami badania dotyczącego poziomu stygmatyzacji, tzw. "fat phobia," a także wiedzy na temat otyłości w Polsce.
Badanie zostało przeprowadzone na dużej grupie, uczestniczyło w nim 1705 osób. Respondentami były osoby korzystające z social mediów, ale także pracownicy ochrony zdrowia.
Co wynika z tego badania?
- Problem uprzedzeń wobec osób z chorobą otyłościową wciąż istnieje. Co ciekawe, mężczyźni wykazywali wyższy poziom stygmatyzacji niż kobiety.
- Interesującym wnioskiem jest to, że takie czynniki jak wskaźnik masy ciała (BMI), miejsce zamieszkania czy kontakt z osobami z nadwagą nie miały istotnego wpływu na poziom stygmatyzacji. Wydaje się więc, że uprzedzenia wobec osób z chorobą otyłościową nie są uzależnione od tych czynników.
- Ważnym, ale dość przerażającym wynikiem badania jest to, że 15.3% pracowników związanych z ochroną zdrowia nie znało kryteriów BMI w zakresie diagnostyki choroby otyłościowej.
- Aż 32.2% badanych zidentyfikowało otyłość jako przyczynę wstydu.
- Szczególnie zaskakujące jest to, że tylko 69.1% respondentów zdawało sobie sprawę z kryteriów diagnozy otyłości opartych na wskaźniku BMI.
{{cta}}
Co pokazują te wyniki?
Sytuacja osób z nadwagą w Polsce wymaga poprawy. Wysoki poziom stygmatyzacji sugeruje, że istnieje pilna potrzeba wprowadzenia kampanii społecznych, które mają na celu przeciwdziałanie uprzedzeniom i promowanie akceptacji. Co więcej, edukacja na temat otyłości, zarówno wśród społeczeństwa, jak i wśród pracowników ochrony zdrowia, wymaga poprawy.
Walka z chorobą otyłościową to wyzwanie, które wymaga wspólnego zaangażowania społecznego, pracowników ochrony zdrowia oraz decydentów politycznych. Dzięki wspólnemu wysiłkowi możemy lepiej radzić sobie z problemem otyłości i jego negatywnymi skutkami.
Rola social mediów
Nie można nie wspomnieć o roli mediów społecznościowych w kreowaniu wyobrażeń o idealnej sylwetce i ich wpływie na samopoczucie użytkowników. Często media, w tym platformy społecznościowe, generują standardy piękna, które mogą prowadzić do poczucia niewystarczalności u użytkowników. Efektem tego może być zwiększone uprzedzenie wobec osób z otyłością oraz wiele negatywnych skutków, włączając w to zaburzenia odżywiania.
Autorzy badania, o którym dziś piszemy, wskazują, że media społecznościowe nie tylko wpływają na nasze wyobrażenia o zdrowiu i ciele, ale także mogą mieć istotny wpływ na nasze samopoczucie. Dlatego ważne jest, aby zachować zdrowy dystans i krytyczne podejście do treści, z jakimi się stykamy w sieci. Nasze zdrowie fizyczne i psychiczne jest ważne, dlatego warto zadbać o równowagę między korzystaniem z mediów społecznościowych a dbaniem o siebie.
Źródła:
- Świder K, Baska A, Babicki M, Mastalerz-Migas A and Kłoda K (2023) Weight stigma and fat phobia in Poland – attitudes towards people living with obesity and the level of knowledge about obesity among the social media internet respondents and medical professionals. Front. Nutr. 10:1287783. doi: 10.3389/fnut.2023.1287783